____________________________________________________________________________________________



.

13. Orientarea scolara si profesionala. Consilierea psihopedagogica in scoala

1. Bazele sociale si psihopedagogice ale consilierii si orientarii in scoala. Tipuri de abordari in consiliere si orientare.

2. Principii, obiective, continut si metode utilizate in procesul consilierii.

3. Consilierea, orientarea si dezvoltarea carierei - strategii si terapii educationale.

1. Bazele sociale si psihopedagogice ale consilierii si orientarii in scoala. Tipuri de abordari in consiliere si orientare.

Activitatile de consiliere vizeaza:

- orientarea scolara si profesionala;
- consilierea psihologica si psihopedagogica;
- consilierea elevilor supradotati;
- consilierea elevilor problema.

Consilierea si orientarea scolara (O.S.P.) vizeaza:

I. orientarea curriculara (indrumarea elevilor catre cursurile optionale in functie de aptitudini, aspiratii, interese);
II. consilierea elevilor (absolventi) – alegerea scolii potrivite;
III. pregatirea absolventilor pentru ocuparea unui loc de munca (intocmirea unui CV, a portofoliului, redactarea unei cerei, pregatirea pentru interviu, vesimentatia).

Observatii:

- un cabinet de consiliere poate functiona la nivelul insitutiei de invatamant; serviciile de consiliere si orientare pot fi asigurate de psiholog, medic, profesor-diriginte, pedagog;
- baza sociala a O.S.P. derica din obiectivul final, cel al integrarii elevilor in societate si profesiune; munca de orientare trebuie sa tina seama si de nevoile exprimate in cifrele de scolarizare, de tendintele evolutiei lumii profesiunilor, de raportul dintre cererea si oferta de forta de munca calificata pentru fiecare sector al economiei;
- activitatea de O.S.P. are insa implicatii si in alte probleme speciale:
• problema absolventilor care nu-si gasesc un loc de munca potrivit calificarii lor;
• problema incompatibilitatii elev-profilul scolar, specialist-profesiune.
- daca aceptam ideea ca pregatirea tinerilor pentru a sti sa ia o decizie in mod constient si motivatia este o problema de educatie, implicit, acceptam si ideea ca orientarea se funamenteaza pe o baza psihopedagogica. Orice activitate de orientare trebuie sa porneasca de la diagnoza capacitatilor elevului, a intereselor, aptitudinilor, motivatiilor, starii de sanatate in sens larg.

2. Principii, obiective, continut si metode utilizate in procesul consilierii

Continutul O.S.P. se structureaza in 4 directii principale de actiune:

a. cunoasterea personalitatii elevilor – informatiiile furnizate de elev sunt trecute de catre diriginte in fisa scolara;
b. educarea elevilor in vederea alegerii studiilor si profesiunii;
c. informarea scolara si profesionala – informarea vizeaza tipurile si profilurile de studii pe care le pot urma, posibilitatile si formele de calificare profesionala, lumea profesiunilor si dinamica ei specifica, necesarul fortei de munca in diferite sectoare de activitate;
d. indrumarea elevilor spre anumite tipuri de scoli sau grupuri de profesiuni – acordarea unui sfat de orientare cu caracter facultativ.

Principiile O.S.P.

a. pregatirea psihologica a elevilor in vederea alegerii studiilor si profesiunii – permite prevenirea si eradicarea fenomenului de indecizie, a lipsei de realism in alegerea studiilor si profesiunilor;

b. conducerea de catre scoala a procesului de orientare – O.-S.P. este opera colectiva a mai multor factori: scoala (rol de conducere), familie, mass-media, elevul insuti, unitatile economice;

c. audtodezvoltarea si autodeterminarea elevului in procesul orientarii – elevul trebuie sa fie fauritorul propriei sale perspective scolare si profesionale;

d. asigurarea unei concordante optime intre structura personalitatii elevilor si cerintele
psihofiziologice ale profesiunii;

e. cunoasterea si respectarea cerintelor vietii sociale in procesul orientarii (trebuie sa existe echilibru intre necesitatile fortei de munca si optiunile elevilor);

f. activizarea rezervelor probabile ale personalitatii elevilor in procesul orientarii (acest principiu este aplicabil elevilor cu deficiente de adaptare, cu dificultati de invatare si in cazul elevilor handicapati);

Metodologia O.S.P.

- metode si tehnici de cunoastere a personalitatii elevilor (observarea, convorbirea, chestionarul, analiza produselor, activitatea elevilor, analiza datelor biografice, autocaracterizarea, testul psihologic etc.)

- modalitati si mijloace de educare a elevilor in vederea alegerii studiilor si profesiunii – un rol important il joaca:

• metodele de instruire, activitatile participative: efectuarea unor lucrari practice, rezolvarea de probleme, problematizarea, invatarea pur descoperativa;
• activitatea individuala cu elevii: cercuri, concursuri;
• influentarea personalitatii profesorului.

- metode si mijloace scolare de informare scolara si profesionala (conferinte, cursuri, intalniri cu specialisti, vizite in institutii, expozitii, muzee, reviste de specialitate etc.)

- metode si mijloace de consiliere si indrumare – profesorul poate apela la doua modalitati principale de actiune:

• modalitatea bazata pe trecutul elevului; profesorul va cauta in trecutul elevului argumente care sa-i permita sa prevada evolutia lui in viitor
• modalitate bazata pe perspectivele de evolutie ale personalitatii elevului; profesorul trebuie sa anticipeze ce va putea elevul in viitor

3. Consilierea, orientarea si dezvoltarea carierei – strategii si terapii educationale

material preluat de pe cnpetrurares... - vezi la linkuri

2 comentarii:

  1. Am cautat de unde sa invat anumite teme pentru gr. II si iata...Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  2. Cu multa placere,Bianca.

    Spor la invatat si bafta la examene!

    RăspundețiȘtergere