2. Natura si structura actului creator: etape, tipuri, mecanisme, structura factoriala (factori cognitivi si noncognitivi).
3. Metode si tehnici de depistare a capacitatilor creative la elevi.
4. Predarea creativa - invatarea creativa.
5. Modalitati de stimulare a conduitei creative la elevi.
1. Delimitari conceptuale in studiul creativitatii. Creativitatea ca proces si produs. Personalitatea creatoare.
Creativitatea este o capacitate complexa si fundamentala a personalitatii, care, sprijinindu-se pe date sau produse anterioare, in inbinarea cu investigatii si date noi, produce ceva nou, original, de valoare si eficienta stiintifica si social-utila, ca rezultat al influentelor si relatiilor factorilor subiectivi si obiectivi-adica a posibilitatilor (si calitatilor) persoanei si a conditiilor ambientale, ale mediului socio-cultural.
Creativitatea poate fi considerata si ca aptitudine, dipozitie a intelectului de a elabora idei, teorii, modele noi, originale. Existenta creativitatii se constata prin flexibilitatea, noutatea, originalitatea, fluenta, senzitivitatea, igeniozitatea elevului.
Creativitatea se dobandeste ca abilitate de a realiza ceva nou prin activitate, prin experienta (necreativitatea implica foarte multa munca). Edison spunea ca in creatie este nevoie de 99% transpiratie si 1% inspiratie. Creativitatea este un proces , deoarece necesita evolutie in timp, dezvoltari si , uneori,necesita invingerea unor obstacole.
-Gauss admis la universitate la 11 ani;
-Norbert Wiener –autorul lucrarii „Cibernetica” a obtinut licenta la 14 ani si doctoratul la 19 ani.
b) precocitate creativa (creativitatea la varste timpurii):
-Mozart compune un menuet la 5 ani;
-Eminescu a publicat incepand cu varsta de 14 ani.
c) varstele tinere sunt cele mai propice creativitatii originale, performantelor deosebite:
- Enescu „Rapsodia Romana” la 20-21 de ani.;
-Henry Coanda avionul cu reactie la 24 de ani;
-Einstein teoria relativitatii la 26 de ani;
-Bell telefonul la 29 de ani.
d)in stiinta, literatura, arta intre 30-40 ani s manifesta o puternica creativitate; in politica, creatia este deosebita intre 50-70 de ani.
e)si la varste mature tarziu se poate manifesta sau continua creativitatea :
-Bell perfectioneaza telefonul la 58 de ani, la 70 de ani rezolva problema stabilitatii avionului;
-Alexandre Dumas tatal a scris romanele sale in jurul varstei de 70 de ani;
-Goethe si Verdi au creat si la varste inaintate.
Prin creativitate se intelege capacitatea sau aptitudinea de a realiza ceva nou, original.
Termenul de creativitate este utilizat indeosebi in scoli cu trei aspecte:
a. procesul de creatie - fenomen de extrema complexitate prin care se elaboreaza fie o opera de arta, fie o inovatie tehnica, fie o noua teorema matematica etc.
b. produsul activitatii - este sau nu original, nou, deosebit; poate fi concret, dar el poate fi si unul
„psihologic”, nepalpabil, cum e cazul unei conceptii filosofice;
c. creativitatea unei persoane - creativitatea constituie o capacitate complexa a omului, o structura caracteristica a psihicului care fac posibila opera creatoare.
In mod obisnuit, cand vorbim de o personalitate creatoare, ne referim la oameni deosebiti, autori ai unor opere remarcabile. Astazi insa, psihologii sustin ca orice persoana normala are unele posibilitati de inovatie.
2. Natura si structura actului creator: etape, tipuri, mecanisme, structura factoriala (factori cognitivi si noncognitivi)
Factorii creativitatii
-coeficientul de inteligenta
-ereditatea
-factorii de natura intelectuala:
a) imaginatia ( foarte importanta la creatia originala)
E un factor care transforma impresiile, ideile, creaand noi combinatii, variate, are rolul fauririi de imagini neobisnuite. Se poate aplica celor mai variate continuturi: este implicata in matematica, in lingvistica, caracterizeaza creatia marilor balerini; chiar in domeniul afectivitatii unii traiesc in mod neobisnuit sentimente cum ar fi dragostea. Imaginatia se caracterizeaza prin:
•fluiditate (bogatia asociatiilor de imagini ori idei);
•flexibilitate (usurinta cu care o persoana este capabila sa schimbe puncte de vedere in abordarea unei situatii);
• originalitate.
b)memoria - acumularea unui bogat marerial de imagini, scene, idei, concepte
c)gandirea - permite clasificarea imaginilor furnizate de simturi si formarea unei conceptii asupra realitatii, asupra valorii lucrurilor
d)inteligenta - relatii intre inteligenta si creativitate:
- sunt cazuri cu inteligenta superioarpa dar cu slabe note de creativitate
- cei cu cote mari de creativitate au un nivel mediu de inteligenta
e)factori de personalitate :
-aptitudinile - asigura efectuarea cu succes a unei activitati si sunt importante in creativitate; aptitudini speciale: artistice, tehnice, mate ,ec, ped.. Stau la baza talentelor si geniilor,)
-caracterul -totalitatea trasaturilor psihocomportamentale esentiale si stabile ale personalitatii
- pentru a inventa ceva, rebuie un efort de lunga durata, o vointa formata, perseverenta, rabdare, entuziasm, spirit de grup si disciplina a muncii
- dorinta de a cunoaste, de a descoperi, satisfactia descoperirii, daruirea profesionala etc. sunt motive ale creatiei
f) factori externi:
-mediul social-cultural
-efortul sustinut de pregatire si investigatie etc
-psihicul individului se afla sub puternica influenta a mediului
-motivatia unei persoane este in functie de cerintele sociale
Etapele procesului creator
a) perioada de preparare :
Nu porneste de la un loc gol, de la nimic; se bazeaza pe un fond ideatic si actional aperceptiv; se aduna informatii, se fac observatii, se delimiteaza problema, se schiteaza o ipoteza. Aceasta etapa inseamna si invatarea noua, prin documentare si experimentare, care se restructureaza cu cele aperceptive.
b) incubatia
Este rastimpul eforturilor, a incercarilor sterile, au loc asocieri, In aceasta etapa nu se gaseste solutia. poate dura chiar ani de zile.
c) inspiratia
Este monemtul ferict cand apare solutia sau, in arta , cand opera este vazuta integral. Acest fenomen se produce uneori in mod spectaculos: i se spune „inspiratie”, daca artistul traieste opera intens, constient de toate componetele si detaliile ei; in stiinta se vorbeste de „intuitie”: o cunoastere sintetica, integrala a demonstratiei care elucideaza toate aspectele problemei. Nu intotdeauna „rezolvarea” problemei se realizeaza integral: adesea iluminarea are loc treptat, creatorului venindu-i o idee care il face sa mai progreseze putin (cazul lui Einstein). Deci, exista personalitati creatoare la care intuitia survine brusc(cazul lui H.Poincare-matematician, care a descoperit solutia unei probleme studiate luni de zile intr-un moment de relaxare, cand urcase in trasura cel urma sa-l duca la opera) si personalitati care progreseaza treptat.
d) verificarea
Este necesara dupa conceptia initiala, pentru a elimina eventualale erori sau lacune. Artistul isi revizuieste creatia, face retusuri. E nevoie de controlul veridicitatii, autenticitatii valorii, aplicabilitatii si eficentei in plan teoretic sa aplicativ (prin experimentari pe statii pilot (clase, esantioane )) inlatura erori
a)expresiva
c)inovativa
3. Metode si tehnici de depistare a capacitatilor creative la elevi.
Mijloace de depistare a capacitatilor creatoare in procesul de invatamant
Inainte de a vorbi de teste de identificare si stimulare, cercetarile arata ca exista interactiune intre creativitate, inteligenta, randament scolar, continutul invatamantului si rezultatele invatarii.
Teste de inteligenta
a) teste de asociatii verbale –se da un cuvant–stimul, iar subiectul trebuie sa dea rapid cat mai multe definitii ale acestui cuvant ;
b) teste de utilizare a unor obiecte: -se dau anumite denumiri de obiecte si se cere sa se dea cat mai multe variante de intreb.;
c) teste de forme ascunse- se dau anumite figuri geometrice complexe, se cere sa se precizeze anumite desene elementare componente ale figurii geometrice, dupa anumite reguli;
d) teste de povestiri incomplete;
e) teste de constructii de probleme:-se prezinta un dat-standard de informatii; se cere sa se formuleze cat mai multe probleme posibile pe baza datului -standard de informatii.
2) incrucisarea fortata –se alcatuieste un portret-robot cu cat mai multe detalii ale unui obiect pe care se urmareste a-l transforma . Se alege dintr-un esantion diversificat un alt obiect si se procedeaza la descrierea lui analitica. Se cere „altoirea” detaliilor pe un trunchi unic, incercand a se realiza, in mod creativ, o incrucisare fortata
3) tehnica catalogului–se porneste de la un produs ce trebuie perfectionat; se selecteaza caracteristici deosebite ale unor produse (din cataloge publicitare); se cere sa se adapteze caracteristicile selectate produsului de perfectionat.
2)Tehnica ideilor(idea engineering)
- transformarea mintala a unui obiect, proces, fenomen ciudat in unul familiar;
- realizarea transformarii inverse.
Presupunem existenta unui potential creativ al subiectului manifestat in: receptivitate fata de nou, curiozitate stiintifica, originalitate, capcitate de elaborare, fluenta gandirii, gandire divergenta, inventivitate etc.
Etapele invatarii creative sunt:
• punerea problemei sau crearea unei situatii problematice;
• imaginarea modlui de rezolvare, analiza problemei, gasirea solutiei de rezolvare;
• verificarea.
- invatarea creativa se realizeaza folosind invatarea euristica prin problematizare, dialog euristica, descoperire, modelare, etc.
Cai de apreciere a creativitatii elevilor:
-realizari obtinute la olimpiade, concursuri, competitii
-un rol important in au testele de investigare a originalitatii (exemplu: gasirea cat mai multor solutii pentru problema x)
- chestionarele pot fi folositoare pentru selectarea elevilor creativi pe baza aprecierii profesionale a elevilor din clasa
5. Modalitati de stimulare a conduitei creative la elevi
Cata vreme era socotita un privilegiu dobandit ereditar de o minoritate, scoala nu s-a ocupat in mod special de acest aspect, desi, s-au creat pe ici pe acolo clase speciale pentru copii supradotati. In ultima vreme insa, cultivarea gandirii inovatoare a devenit o sarcina importanta a scolii comtemporane.Un prim accent ar trebui pus atunci cand se formuleaza obiectivele instructiv-educative. Cultivarea imaginatiei trebuie sa apara alaturi de educarea imaginatiei , a gandirii.
Profesorii vor trebui sa cunoasca, in primul rand, trasaturile comportamentului creator, caracterizat prin nivelul de inteligenta generalp, gandirea divergenta, fluenta gandirii, receptivitate fata de probleme, curiozitate stiintifica, spirit de observatie dezvoltat, imaginatia creatoare, originalitatea, ingeniozitatea, independenta gandirii, capacitatea de a gandi abstract, de a efectua rationamente in lant, perseverenta, intuitia etc. Randamentul scolar nu reflecta fidel nivelul de creativitate al unui elev.
- conformismul (oamenilor obisnuiti nu le place ceea ce iese din comun; ei nu au incredere in fantezii);
- algoritmii (o suita de reguli efectuate intr-o ordine aproximativ constanta);
- obstacole emotive: teama de anumite greseli, descurajarea rapida.
Stimularea creativitatii elevilor:
- renuntarea profesrului la tonul autoritar, realizarea unor relatii prietenesti, democratice favorabile sistemului creativ;
- scolarii trebuie lasati sa-si manifeste in voie spontaneitatea, curiozitatea;
- trebuie sa apara teme si situatii care stimuleaza fantezia (elevii sa imagineze singuri probleme, sa continue o nuvela etc.);
- vizitarea expozitiilor, excursiile largesc orizontul elevilor;
- existenta unor laboratoare si ateliere foarte bine dotate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu